سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کسانی را که به آنها دانش می آموزید، بزرگ شمارید . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

امارات: شرکای تجاری، بین ما و قطر انتخاب کنند


 

  • امارات: شرکای تجاری، بین ما و قطر انتخاب کنند
    به گزارش مجله بین الملل صلح

    امارات: شرکای تجاری، بین ما و قطر انتخاب کنند

    جهان > خلیج‌ فارس - عربستان و متحدانش با پذیرفته نشدن خواسته‌هایشان از سوی قطر تهدید کرده‌اند که تحریم‌ها علیه این کشور را افزایش خواهند داد و حتی از شرکای خود خواهند خواست تا بین دوحه و آنها یک‌طرف را انتخاب کنند.

    با بی‌نتیجه بودن مذاکرات آمریکا با وزرای امور خارجه عربستان و قطر در واشنگتن حالا عربستان، امارات، مصر و بحرین تصمیم گرفته‌اند تا فشارها بر قطر را افزایش دهند.عمر غباش، سفیر امارات در روسیه طی گفت‌وگویی با روزنامه گاردین اعلام کرده که اخراج قطر از شورای همکاری خلیج‌فارس که به‌عنوان یک تحریم احتمالی شناخته می‌شود تنها گزینه موجود کشورهای این جبهه نیست.

    او در این مصاحبه گفت: یکسری تحریم‌های اقتصادی وجود دارند که ما می‌توانیم وضع کنیم چون هم‌اکنون درست قلمداد می‌شوند. اما یک گزینه دیگر هم گذاشتن شرط برای شرکای تجاری ماست که به آنها بگوییم اگر می‌خواهند با ما همکاری کنند باید دست به یک انتخاب تجاری بزنند.

    به‌نظر می‌رسد این تهدید شامل کشورهایی می‌شود که روابط تجاری مناسبی با عربستان، امارات یا مصر دارند اما در بحرانی که 3هفته است ادامه دارد طرف قطر و همچنین مذاکره را گرفته‌اند. ایران، عراق، کشورهای اروپایی و ترکیه سیاست عربستان در قبال قطر را نپذیرفته‌اند و خواستار حل و فصل اختلاف‌ها با مذاکره شده‌اند.

    کشورهای طرف مناقشه با قطر به رهبری عربستان 13خواسته را به‌عنوان شرط از سرگیری روابط سیاسی با قطر و پایان دادن به تحریم اقتصادی آن کشور مطرح کرده‌اند که ازجمله شامل کاهش سطح روابط با ایران، تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره و بستن پایگاه نظامی ترکیه در قطر است. از حدود 3 هفته قبل و یک روز پس از سفر ترامپ به ریاض، عربستان و متحدانش به اتهام حمایت از تروریسم روابط خود را با قطر قطع کرده و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را به روی این کشور بستند.

    • امارات: ادعای آزادی مطبوعات نداریم

    سفیر امارات در روسیه همچنین با اشاره به‌احتمال نپذیرفتن شروط اعلام شده از سوی قطر اعلام کرد: در آن صورت خواهیم گفت «خداحافظ قطر»؛ما دیگر به شما در چادرمان نیازی نداریم.عمر غباش همچنین تأیید کرده که در چنین شرایطی احتمال نزدیک شدن قطر به ایران وجود دارد.او در پاسخ به سؤالی درباره آزادی مطبوعات و عاقلانه بودن شرط این کشورها برای تعطیلی الجزیره گفت: ما ادعای آزادی مطبوعات نداریم. ما از ایده آزادی مطبوعات حمایت نمی‌کنیم. آنچه ما از آن حرف می‌زنیم مسئولیت پذیری در سخنان است. او مدعی شد که بیان در کشورهای حوزه خلیج‌فارس شرایط خاص خود را دارد و می‌تواند باعث صلح یا جنگ شود.

    • جنگ لفظی در واشنگتن

    شیخ محمد‌بن عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر که برای دیدار با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا به واشنگتن سفر کرده بود به‌صورت رسمی اعلام کرده که 13 شرط اعلام شده غیرقابل‌قبول و مداخله آشکار در امور داخلی قطر هستند.هر چند که آمریکا اعلام کرده که در تلاش برای حل و فصل این بحران با مذاکره است اما همزمان عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان که به واشنگتن سفر کرده تأکید داشته که عربستان حاضر به مذاکره و کوتاه آمدن در این رابطه نیست. او در توییتر خود نوشت: خواست‌های ما از قطر قابل مذاکره نیست و برعهده قطر است که به حمایت از تروریسم پایان دهد.

    وزیر امور خارجه قطر در واکنش به این ماجرا در واشنگتن موضع عربستان را غیرقابل‌قبول خواند و گفت: شما نمی‌توانید خواسته‌هایتان را فهرست کنید و از مذاکره امتناع داشته باشید.او تأکید کرد: با واشنگتن درباره اینکه درخواست‌هایی که از قطر شده باید عقلانی باشند، توافق وجود دارد. هر آنچه ارائه شده ادعاست و باید با سند و مدرک باشد سپس باید بررسی کرد و دید که آیا درخواست‌های مطرح شده منطقی و قابل اجرا هستند یا نه. بدون این بررسی کل این درخواست‌ها از نظر ما رد شده است.

    تیلرسون هم به خبرنگاران گفت: آمریکا امیدوار است قطر و کشورهای عربی به مذاکره ادامه دهند. او گفت: امیدواریم تمامی طرف‌ها با حسن نیت به مذاکره بپردازند. همزمان با وزرای امورخارجه قطر و عربستان، محمد عبدالله المبارک الصباح، وزیر مشاور در امور پارلمانی کویت و وزیر رسانه این کشور هم برای مذاکره در رابطه با این بحران به واشنگتن سفر کرده است. یکی از مقام‌های دولت کویت که تاکنون نقش میانجیگر را در این بحران داشته اعلام کرده افرادی که نام آنها در لیست تروریستی ارائه شده از سوی عربستان و متحدانش قرار دارد را از ورود به کویت منع کند.

    بازنشر مطالب و اخبار گروه خبری

    پایگاه تحلیلی خبری صلح

    اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح برای ما ارسال نمایید.

    خبریار صلح

    قوانین خبریار صلح

    1. در صورت تمایل اعلام نمایید تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
    2. شما می توانید از بخش خبریار صلح، اخبار و گزارش های خود را ارسال نمایید.
    3. شما می توانید اخبار و گزارش ها را به ایمیل solhkhabar@yahoo.com ارسال نمایید.
    4. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
    5. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی اکیدا خودداری فرمایید.
    6. از ارسال کاریکاتورهای توهین آمیز یا تصاویر موهن اکیدا خودداری فرمایید.
    7. رعایت کپی رایت در مطالب ارسالی الزامی است.
    8. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطی بلافاصله حذف می گردد.

    گروه وبگردی و خبریار صلح